Cyt cyt, Mazowsze piosenka ludowa przekład na kalimbę.

Nuty do gry na kalimbie

OPIS PIOSENKI: Cyt, cyt- wdzięczna polska piosenka ludowa, której (jak to w przekazach ludowych) twórca jest anonimowy. Piosenka stała się kilkadziesiąt lat temu w Polsce hitem, za sprawą zespołu Mazowsze. Idea powstania zespołu narodziła się jeszcze w czasach II wojny Światowej. W czasie walk w okupowanej Warszawie, małżeństwo znanej aktorki Miry Zimińskiej oraz kompozytora, pedagoga muzycznego Tadeusza Sygietyńskiego, zapragnęło zebrać utwory polskiego folkloru, spopularyzować je i tym samym ocalić dla przyszłych pokoleń.

Marzenie zrealizowali 2 lata po wojnie i tak w 1948 roku powstało Mazowsze.

W moim domu region Łowicki zajmuje miejsce szczególne. Babcia pochodziła z samego Łowicza i piosenki Mazowsza lubiła bardzo. Do dziś mam w domu płytę winylową tego zespołu. W sercu Babci, piosenka "Cyt cyt" ustępowała może tylko innej kompozycji - "Łowiczanka jestem". "Cyt cyt" ma jednak w moim odbiorze, bardziej nostalgiczną linię melodyczną. Jak tylko przybyła moja pierwsza kalimba, wiedziałam, że przeniesienie tego utworu na ten instrument, jest bardzo realne. Intuicyjnie. Wówczas, stawiając pierwsze kroki, nie miałam jeszcze żadnej wprawy i harmonicznych nawyków.

Chce jeszcze na koniec powiedzieć tak od siebie... Jest w tym całym procesie coś niezwykłego - w drodze transpozycji słowiańskiej muzyki folk na instrument z innego kręgu kulturowego. Trochę pewnie jak tłumaczenie tekstu na inny język. Bardzo pozytywne uczucie 🙂

Teraz pora na sam utwór:
Muzyka: Tadeusz Sygietyński
Adaptacja tekstu: Mira Zimińska-Sygietyńska

POSŁUCHAJ:

Filmik nie jest na jednym ujęciu niestety. Nagrywanie w mieście rodzi dźwiękowe trudności... Zależało mi jednak, aby ująć całą soczystość zieleni, moje pnącza winogron w tle. Póki są.
ZAGRAJ

2x

(1 3 5) 5 1' (4 2') (3' 5)
(6 4') 3' (4 2') 1' (5 7 2')
(1 3) 5 1' 3' (5' 7) 3'
(6 4') 2' (4 6) (2 5 7) (1' 1)

ref.
(3' 5) 5' (5' 6) 4' 4'
(4 2') 4' (2 4') 4'
(1 4') 3' (3' 5)
(1' 6) 3' (3' 4) 2' 2'
(5 7) 2' (4 2') 2' (1 2') 1' ( 1' 1 3)

...

Komentarze

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny :)
Thank you for your visit :)

Popularne posty z tego bloga

Jak szybko mijają chwile.